Hemsidan kan ses som navet i företagets kommunikation. Det räcker dock inte med att ha en webbsida. Den måste vara up to date också. Vi berättar om 5 anledningar till varför.
Den visuella aspekten kanske låter självklar men det är inte alltid självklart. När människor besöker din hemsida får de en bild av ditt företag. Är hemsidan professionell med modern design så säger det något till besökaren. Är den däremot föråldrad och dåligt designad så får besökaren en helt annan bild av företaget.
Det har sagts många gånger förr men tål att sägas igen. Hemsidan måste se bra ut och fungera på alla skärmar. Det är också skillnad på att fungera i mobilen och att fungera bra i mobilen. Att en hemsida är responsiv är idag ett minimum.
Första intrycket på din webbsida är såklart designen och det visuella uttrycket men själva innehållet på sidan är ännu viktigare. Vilket språk använder du? Vilka bilder används? Når du fram med ditt budskap?
Ta en titt på ditt innehåll. Se till så att det är aktuellt, relevant och lätt att förstå.
Det finns nog inget enklare och mer kostnadseffektivt sätt att marknadsföra ditt företag på än just din hemsida. Du styr helt över form, innehåll och kan med hjälp av en tydlig strategi leda besökarna till rätt steg i köpprocessen.
Se till så att det finns så kallade call-to-action vilket betyder uppmaningar för besökaren att agera för att komma vidare i köpresan ofta med knappar som tydligt leder besökaren vidare. Det kan t ex vara en uppmaning att registrera sig för nyhetsbrev eller få mer information om ett event.
Det är relativt enkelt att få en webbsida att se bra ut. Fina bilder och häftiga effekter är bra sätt att få uppmärksamhet. Det många missar är hur användarupplevelsen är. Hur enkelt är det att navigera på sidan? Prova gärna att be någon utomstående att leta efter specifik information på din hemsida. Var det lätt, eller tappade besökaren bort sig? Du kan ha hur modern och påkostad webbsida som helst men om dina besökare inte hittar eller når fram till ditt budskap har du inte bara slösat pengar utan även möjlighet till fler kunder.
En annan viktig del av användarupplevelsen är såklart hastighet. En långsam sida kommer att tappa många besökare. Se till så att bilder är optimerade och att grundläggande kod fungerar som den ska.
En gammal webbsida som inte uppdaterats på länge är mycket mer mottaglig för att bli hackad. I bästa fall kommer den att inte kunna nås. I värsta fall tas den över av illasinnad kod.
Se till så att ditt CMS som t ex WordPress är uppdaterat och att alla plugin är uppdaterade. Vi rekommenderar att detta ses över minst 4 gånger per år.
Fyll i dina uppgifter så kikar vi på er hemsida och återkommer med några förslag på vad som kan förbättras.
Landningssida för boken Olle W: En kaffekung. E-handelslösning med kortbetalning och swish.
Smörparken, Kyrkans Hus
632 19 Eskilstuna
Madicon Communication Sherpas är en del av Madicon Business Sherpas som hjälper företag att nå sin fulla potential.
Läs mer om Madicon Business Sherpas och hur vi kan stötta ditt företag här.