Profilera dina digitala möten

I en tid då distansmötena tagit över vår vardag och vi i många fall sitter hemma och håller eller deltar i videomöten har helt plötsligt en massa människor ett fönster rakt in i ditt vardagsrum. Även om det kan vara charmigt att se hur vi bor och verkar på hemmaplan så finns det faktiskt en stor möjlighet att profilera dig och ditt företag även i digitala möten.

Många har säkert hittat funktionen att ändra bakgrund i videoinställningarna och visst är det trevligt med palmer och fina vyer men ta chansen att exponera ditt företag istället.

Visste du att det går att lägga in en egen bild som bakgrund?

Här finns möjlighet att visa något som antingen sticker ut eller som helt enkelt går i linje med företagets profil. Det är en ofta förbisedd möjlighet att profilera sig.

Exempel på bakgrunder som kan användas för att profilera företaget i digitala möten:

  • Företagets logotype
  • Bild från företagets lokaler eller verksamhet
  • Bakgrundsbilder i företagets ton
  • Abstrakta bilder med företagets färger och grafiska element

 

På de flesta plattformar som t ex Zoom, Google Meet och Microsoft Teams går det att välja en virtuell bakgrund. Bäst kvalitet blir det om du sitter framför en enfärgad vägg eller ännu bättre om du har en green screen. I Zoom går det dessutom att klicka i att du har en green screen.

Vill du skapa den där extra professionella upplevelsen så skaffar ni en riktig backdrop printad med företagets profil.

Känns det komplicerat? Hör av dig till oss så kan vi hjälpa dig med antingen en virtuell bakgrund som lirar med ditt företags profil eller en riktig backdrop.

En sista sak. Tyvärr är många av dagens webbkameror som sitter i laptops av dålig kvalitet. Så gör dig själv och dina mötesdeltagare en tjänst. Investera i en riktig webbkamera. Det kostar inte mycket och gör stor skillnad.

Olof Pinzke
olof@madicon.se
070-8176997

Tyckte du att det var intressant? Dela gärna inlägget.

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter